فن آوری-امکانات هوشمند  


اولیاء گرامی/ دانش آموز عزیز:
جزوه پیش رو اهم توجه به آشنایی و آموزش و اجراء سیستم های هوشمند،تولید محتواء الکترونیکی،رایانه کار به دانش آموزان دردبستان آدینه  می باشد.
اهداف کلی مدارس هوشمند در سطح ابتدایی
اهداف مدارس هوشمند به نحوی تبیین شده اند که در راستای اهداف اداره کل آموزش و پرورش بوده و مسیر را برای نیل به این اهداف هموار سازند. همچنین اهداف مدارس هوشمند در راستای چشم انداز مدارس هوشمند تدوین گردیده است تا نیل به این اهداف، رسیدن به چشم انداز را ممکن تر سازد. اهداف اداره کل آموزش و پرورش در خصوص هوشمندسازی مدارس عبارتند از:
•    استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه
•    ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیت های فردی و جمعی دانش آموزان
•    افزایش حضور، پشتیبانی و مشارکت والدین در فرایند یادگیری دانش آموزان با تهیه لب تاپ برای دانش آموز و فراهم نمودن نرم افزار اموزشی و سی دی کتب آموزشی در منزل
•    همراه نمودن کادر آموزشی مدارس با روندهای نوین آموزشی مبتنی بر نیازمندی های جامعه دانش بنیان
•    ایجاد محیطی مناسب جهت ارزیابی های مستمر و متناسب با استعداد و پیشرفت دانش آموزان
•    فراهم نمودن فضای مشارکت و تعامل دانش آموزان و معلمان در فرایندهای یاددهی- یادگیری
•    ترویج یادگیری تجربی، پژوهش محوری و دانش آموزمحوری در فرایندهای آموزشی
•    توسعه مهارت های ادراکی، کلامی، اجتماعی، حرفه ای و تخصصی دانش آموزان
•    تربیت دانش آموزان فاخر برای ورود به میدان های بین المللی با تکیه بر هویت ایرانی- اسلامی
•    در کلام ساده و قابل درک  برای والدین عزیز یادگیری با استفاده از امکانات  هوشمند یعنی دانش آموز بتواند با استفاده از امکانات سخت افزاری از قبیل قلم نوری یا تخته هوشمند و سیستم رایانه-ونرم افزارهای مربوطه از قبیل iq bordو cdهای کتابهای درسی با ابزارهای از پیش برنامه ریزی شده ،از کلیه دروس بعنوان .ابزارهای آموزشی و آزمایشگاهی دروس خود را بهتر یاد گرفته و این ابزارها انگیزه یادگیری و سرعت آن را بیشتر نموده وبا فن آوری روز دنیا با دانش آموزان تمام دنیا در یادگیری همگام گردند
•    زیرساخت توسعه یافته ی فناوری اطلاعات
•    مدارس هوشمند به مدارسی اطلاق می گردد که  هر دانش آموز یک رایانه داشته باشد. در مدارس هوشمند از آخرین فناوری های روز در زمینه ی آموزش دانش آموزان و مدیریت مدرسه بهره گیری شده است و کلاس های درس مجهز به امکاناتی نظیر دوربین، نمایشگرهای تلویزیونی، ویدئو پروژکشن، وایت برد و دیگر ابزارهای کمک آموزشی باشند. در مدارس کاملا هوشمند دانش آموزان می توانند از این طریق و به کمک یکدستگاه رایانه قابل حمل (لپ تاپ) یا تلفن همراه از امکانات نرم افزاری مدرسه و شبکه اینترنت استفاده نمایند. بنابراین مدارس هوشمند به مدارسی اطلاق می گردد که زیرساخت های لازم برای توسعه فناوری اطلاعات را در مدرسه به اندازه کافی و مناسب داده باشند و زمینه ی استفاده از این تجهیزات و امکانات برای کلیه دانش آموزان و معلمان در کلیه مقاطع تحصیلی فراهم شده باشد .
•    برخورداری از معلمان آموزش دیده در حوزه فناوری اطلاعات
•    بدون وجود آموزگارانی که به قابلیت های فناوری اطلاعات تسلط داشته باشند، نمی توان از این ابزار در آموزش دانش آموزان و مدیریت مدارس بهره گیری نمود. مدارس هوشمند، مدارسی به شمار می روند که کلیه معلمان آنها در دوره های آموزشی مربوطه ودوره ای در دوره های جدید شرکت کنند و با جدیدترین مفاهیم رایج در حوزه  کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش آشنا شوند. معلمان باید بتوانند محتوای چندرسانه ای و دیجیتالی دروس خود را مهیا کنند، دانش آموزان را در جریان روش های  استفاده از رایانه برای توسعه مهارت های علمی خود در دروس موردنظر قرار دهند، پرسش های دانش آموزان را به کمک ابزارهای مانند پست الکترونیک یا اتاق های گفتگو دریافت کرده و به سرعت پاسخ دهند، وب سایت های مناسب در حوزه درس خود را به دانش آموزان معرفی کنند
•   
•    اقدامات مدارس در جهت راه اندازی مدرسه هوشمند
•    تجهیز مدرسه به سیستمهای هوشمند
•    تهیه و برنامه ریزی برای نرم افزارهای تولید محتوا
•    برنامه ریزی برای آموزش و ارتقای توان علمی معلمان
•    آموزش و ارتقای مهارت های دانش آموزان
•    تشویق معلمان به تولید محتوا و ارائه ی تولید محتوای الکترونیکی در کلاس های درس
•    تشویق دانش آموزان به تولید محتوا
•    برگزاری همایش های مختلف علمی و شرکت در همایش های محلی و ملی
مهمترین مشکلات اجرایی مدارس در راه هوشمندسازی
•    عدم برنامه ریزی منسجم از طرف سازمان آموزش و پرورش برای این مدارس
•    عدم وجود برنامه علمی منظم و آکادمیک برای حرکت و برنامه ریزی مدارس عضو طرح مدارس هوشمند
•    فاصله گرفتن مدارس از یکدیگر و محدود بودن فعالیت های مشترک و تبادل تجربیات بین آنها
•    عدم وجود استراتژی مشخص در تولید محتوای علمی
•    عدم وجود برنامه مشخص برای به روز رسانی سخت افزار، و تجهیزات مدارس هوشمند
•    عدم وجود سمینارها و مجامع علمی در خصوص بررسی تجارب مدارس هوشمند و انتقال این تجارب به سایر ذینفعان
•    محدودیت های قانونی در جبران تلاش ها و اقدامات معلمان مدارس در تولید محتوای الکترونیکی در ساعاتی خارج از ساعات کاری و محدودیت در جذب کارشناس فناوری برای انجام امور اجرایی و پشتیبانی مدارس هوشمند.

مراحل گام به گام هوشمندسازی مدارس
هوشمندسازی مدرسه باید طی مراحل و فازهای تکاملی صورت گیرد. با توجه به ویژگی ها و شرایط هر مدرسه و وضعیت موجود آن ممکن است مراحل مختلفی برای هوشمند نمودن آن دنبال شود. این فازها به صورت کلی در هر مدرسه ای که در نظر دارد فرایند هوشمندسازی را طی نماید لازم الاجرا است. بر این اساس مراحل پیاده سازی مدرسه ی هوشمند عبارت است از:
1.     برنامه ریزی و هدف گذاری
2.     تجهیز و آماده سازی مدرسه
3.    آموزش و تجهیز نیروی انسانی
4.    آماده سازی محتوا
5.      برگزاری کلاس های آموزشی مبتنی بر محتوای چندرسانه ای
6.    ارزیابی و سنجش
وظایف معلمان و دانش آموزان مدرسه هوشمند
تقویت مهارت های کار با رایانه و اینترنت از طریق شرکت در کلاس های ضمن خدمت، استفاده از خودآموزها و تمرین های شخصی
شناسایی محتوای الکترونیکی مناسب و منطبق با طرح و برنامه های درسی و به کارگیری آنها در فرایند یاددهی یادگیری
شناسایی مهارت های دانش آموزان و تقویت مهارت های کار با رایانه در آنها
تشویق دانش آموزان به تقویت مهارت های پایه از جمله تایپ سریع و زبان انگلیسی
جستجو و یافتن محتوای الکترونیکی مناسب بر روی شبکه اینترنت
برنامه ریزی برای استفاده از محتوای الکترونیکی در برنامه درسی
ارائه خلاقیت در روش تدریس با استفاده از نرم افزارهای کمک آموزشی و محتوای الکترونیکی مناسب
ارتباط مستمر با دانش آموزان برای رفع اشکال، تعمیق یافته ها و هدایت و استمرار فرایند یاددهی – یادگیری
دانش آموزان
تقویت مهارت و توانمندی های کار با رایانه و اینترنت خصوصا تایپ سریع
تقویت مهارت های زبان انگلیسی خصوصا درک مطلب
همراهی با معلمان درخصوص استفاده از محتوای الکترونیکی برای تعمیق یادگیری
اهتمام به تقویت قوه خلاقیت، تفکر، حل مساله و همچنین اشتیاق به فعالیت های گروهی
اختصاص وقت مناسب برای بهره گیری از محتوای الکترونیکی، نرم افزارهای آموزشی و جستجوی هدف مند برای فهم بهتر محتوای درسی
اولویت دادن به یادگیری بهتر با درک عمیق تر مفاهیم به جای حفظ کردن محتوای درسی
با توجه به اینکه اجرای آموزش پایه های ابتدایی با استفاده از فناوری هوشمند در کشورما نوبنیاد بوده و علی رغم اینکه بیشتر کشورها از این روش از سالهای قبل در نظام آموزشی دانش آموزان بهره گرفته اند، استفاده از تجارب آنان با توجه به منابع و محدودیتهای جامعه ما و بومی سازی این فناوری از جمله اهداف این آموزشگاه بوده تا فرزندان جامعه ما بتوانند ضمن آشنایی از این امکانات در جهت کیفیت بخشی و سرعت در آموزش بهره ببرند.
دبستان آدینه با تجهیز مدرسه و کلاسهای خود از دوم تا ششم به امکانات هوشمند از جمله سیستم رایانه، پروژکتور، تخته iqboard، قلم نوری و سایر نرم افزارها... به اهتمام به این امر پردخته اسست
مراحل هوشمند سازی در ادینه
 از آنجاییکه اشنایی و آموزش سیستمهای هوشمند نیاز به اشنایی زیاد با رایانه را ندارد آموزشها توالی خاصی نداشته و تقدم و تاخر آن مهم نمی باشد.
 مرحله اول: آموزش و آشنایی معلمین  با سیستم هوشمنددر تابستان
مرحله دوم :با شروع سال تحصیلی اقدام به آموزش دانش آموزان در جهت استفاده از این امکانات
 مرحله سوم: آموزش تولید محتوای الکترونیکی به آموزگاران
مرحله چهارم : آموزش تولید محتوا به دانش آموزان
 آموزش رایانه کار: مبتدی تا سطح ششم( با توجه به تفاوتهای آشنایی دانش آموزان به لحاظ آموزش در خانواده)هریک از دانش آموزان بهره کافی را از سطح آشنایی و آموزش سیستمهای هوشمند می برند.
لذا والدین محترم می توانند با تهیه لپ تاپ در جهت استفاده هرچه بیشتر از این آموزشها به توسعه این امر بپردازند..
اولیاء گرامی/ دانش آموز عزیز:
به زمان آموزشهای زیر توجه داشته باشید.
زمانبندی آموزش کامپیوتر و سیستم هوشمند در دبستان آدینه
1-    آموزش سیستم های هوشمند به کلاسهای دوم-سوم-چهارم-پنجم- ششم ماههای مهر-آبان-آذر
2-     آموزش رایانه کار از مبتدی- ویندوز- نرم افزار word (پایه دوم و سوم)ماه های بهمن،اسفند، فروردین .
2- آموزش سیستم های هوشمند و رایانه کار مبتدی و استفاده از نرم افزار تولید محتوای الکترونیکی به کلاسهای پیش-اول  ماههای اسفند،فروردین.
آموزش و استفاده از نرم افزار تولید محتوای الکترونیکی پایه های دوم-سوم-چهام- پنجم-ششم ماه دی  میباشد.
6- آموزش رایانه کار از مبتدی- ویندوز- نرم افزار power point پایه چهارم و پنجم (ششم پاور پوینت)ماه های  بهمن،اسفند، فروردین.
 (رایانه کار ششم جزء دروس انها و طی سال تحصیلی ارایه میگردد)
*برگزاری جشنواره تولید محتوا و استفاده از سیستهای هوشمند پایه ها در هفته اول اردیبهشت
در طی سال های آتی از کلاس پیش تا ششم خروجی آموزش دیده هرسال با تجارب بیشتر در پایه بالاتر موفق به استفاده از این سیستم درکلیه دروس در کل پایه های ابتدایی می گردد.
 تولید محتوای الکترونیکی چیست .
در جهت تربیت دانش آموز پژوهشگر و علاقه مند به جستجوی دانش لازم است فرایند یاددهی – یادگیری در مدرسه ارتقاء یابد تا انگیزه دانش آموزان تقویت گردد و یادگیری با شوق و لذت بیشتری همراه گردد. این امر میسر نمی گردد مگر اینکه از همه توانمندی های فنی از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شود.
دیگر بهره مندی از امکانات فناوری یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی انکارناپذیر است. دبستان آدینه با استفاده از نرم افزار محتواساز دانش با توجه به اینکه استفاده از این نرم افزار نیاز به تخصص رایانه ای زیادی ندارد فقط از طریق مشاهده و انجام میسر می باشد. و از جمله مشخصات آن جامعیت و سادگی آن است و به شکلی طراحی شده است که پس  از آموزش و آشنایی با آن دانش آموز می تواند به ایجاد طرح  درس و تولید محتوای درسی نماید و با ذخیره آن برای بار دیگر از آن برای یادگیری بهتر استفاده نماید. از جمله قابلیت های کار با محتواساز،  تولید و بازیابی آموزشی و انجام تمرینهای تعاملی و طرح درس الکترونیکی  می باشد. در زیرنمونه شکل صفحات نرم افزار تولید محتوا را مشاهده مینمایید.
آدرس سایت دبستان www.adhne-amoozesh.ir                                 
با آرزوی توفیق روز افزون مدیریت فن آوری دبستان ادینه

www.adineh45@gmail.com

 مسابقه  

سوالات مسابقه دهه فجر

این آزمون به صورت تستی می باشد.

برای شرکت در آزمون آنلاین اینجا را کلیک کنید.